La Diputació exhibeix a Alzira les joies del seu patrimoni que reescriuen la història de l’art valencià

• El president, Jorge Rodríguez, inaugura en el MUMA l’exposició que acosta a la Ribera els tresors artístics de la institució

• Un centenar d’obres de Sorolla, Pinazo, Carmen Calvo, Miquel Navarro o Equipo Crónica, entre unes altres, podrà visitar-se en el Museu Municipal fins a març de 2018

• Entre les novetats d’aquesta mostra itinerant, respecte al seu pas per Requena, destaquen ‘El tribunal de les aigües’ de Ferrándiz, l’escultura ‘El saque’ i ‘nous’ dibuixos de Pinazo

2/novembre/2017. Les joies del patrimoni artístic de la Diputació de València s’exhibeixen des d’aquest dijous en el Museu Municipal d’Alzira, el MUMA. Un centenar d’obres d’artistes com Sorolla, Pinazo, Benlliure, Carmen Calvo, Miquel Navarro o Equipo Crónica, que deixen constància de la modernitat d’una institució amb dos segles d’història que, entre altres avanços, es va anticipar al que hui serien les beques Erasmus i va concedir a les dones artistes el mateix protagonisme que als homes.

El projecte, conegut com ‘Memòria de la Modernitat’, sorgeix de l’obsessió del president, Jorge Rodríguez, per dignificar la institució i acostar-la a les comarques. Una bona forma de fer-ho era “compartir l’increïble patrimoni artístic que guarda la Diputació en despatxos i magatzems amb les valencianes i els valencians, als quals pertanyen tots aquests tresors”, ha explicat Rodríguez, qui ha inaugurat una exposició que converteix Alzira en la capital cultural de la província fins al pròxim mes de març.

‘Memòria de la Modernitat’ fa parada en la capital de la Ribera Alta després de la seua primera escala a Requena, on va rebre la visita de més de 7.000 persones, tot un èxit d’assistència en una comarca amb 30.000 habitants. El MUMA és des d’aquest dijous la nova casa d’una mostra itinerant amb obres com ‘El xiquet de la bola’ o ‘El Palleter declarant la guerra a Napoleó’, de Sorolla; ‘El rei En Jaume lliura l’espasa al seu fill’, d’Ignacio Pinazo Camerlench; ‘Escola de Paris’, d’Equip Crònica; ‘Escriptura’, de Carmen Calvo; o ‘El Tribunal dels Aigües’, de Bernardo Ferrándiz.

Precisament aquesta última, la impecable representació de la institució de justícia més antiga d’Europa, és una de les principals novetats de ‘Memòria de la Modernitat’ a Alzira, al costat de l’escultura de Pinazo Martínez ‘El servei’, dos dibuixos d’Acadèmia del Natural de Pinazo Camerlench, un de masculí i un altre femení, i un ‘Paisaje’ de Lozano.

Jorge Rodríguez ha inaugurat aquesta exposició artística a Alzira al costat de ‘Coneix la Diputació’, la mostra paral•lela que comparteix itinerància amb ‘Memòria de la Modernitat’ i que dóna a conéixer als ciutadans la història i els serveis que presta la institució. L’alcalde d’Alzira, Diego Gómez, ha sigut l’amfitrió d’un acte que ha comptat amb la regidora de Patrimoni, Isabel Aguilar, el director del MUMA, Agustí Ferrer, el diputat d’Administració General, Pepe Ruiz, el president de la Mancomunitat de la Ribera Alta, Txema Peláez, així com diputats, alcaldes de la comarca i els comissaris d’ambdues exposicions.

Identitat valenciana i modernitat

Quadres com el del Palleter, el rei En Jaume o el Tribunal de les Aigües reforcen el concepte d’identitat valenciana que dóna títol a un dels eixos temàtics de ‘Memòria de la Modernitat’, comissariat per la professora de la Universitat de València Ester Alba. La Universitat ha sigut l’encarregada, amb la coordinació de Rafa Gil i el seu equip d’especialistes en art, de seleccionar poc més d’un centenar d’obres entre l’abundant i ric patrimoni de la Diputació, responent d’una banda a la idea de recórrer la història de la institució i, per una altra, de posar en valor la modernitat que sempre l’ha caracteritzat.

En opinió de Rafa Gil i el seu equip d’investigadors, “aquest patrimoni de la Diputació ajudarà a reescriure la història de l’art valencià”, la qual cosa evidencia la importància d’aquestes obres que Rodríguez ha decidit traure de despatxos i magatzems i acostar als ciutadans a través d’un recorregut itinerant que es va iniciar a Requena i que després d’Alzira continuarà per Gandia, Ontinyent, Sagunt i Torrent al llarg de la present legislatura.

La icona de l’exposició a Alzira, entre les valuoses obres que exposa el MUMA, és ‘El Tribunal de les Aigües’ de Bernardo Ferrándiz, una peça que no s’exposava des de fa dècades i que ha abandonat temporalment el Palau de la Generalitat per a recórrer les comarques valencianes de mà de la seua propietària, la Diputació. L’obra, més enllà de l’escena costumista, “reivindica la cultura del regadiu a València i els seus pobles, i en aquest cas és un quadre amb el qual es poden sentir molt identificats en la Ribera, tots els pobles travessats pel Xúquer”, ha assenyalat Rodríguez.

El president de la Diputació ha insistit en la idea de “democratitzar l’art i el patrimoni de les institucions públiques”, com un dels passos ineludibles per “acostar aquestes institucions a les valencianes i valencians”. En opinió de Jorge Rodríguez, “no es pot apreciar allò que no es coneix”, i amb la finalitat de donar a conéixer la Diputació als ciutadans es va encetar aquesta iniciativa, dins del marc del programa ‘La Diputació a les Comarques’.

Coneix la Diputació

En paral•lel a ‘Memòria de la Modernitat’, els veïns de la Ribera podran descobrir la història i els serveis que presta la institució provincial en la mostra ‘Coneix la Diputació’, que podrà visitar-se igualment fins a març de 2018 en la Casa Alós d’Alzira, a escassos metres del MUMA.

L’alcalde de la localitat, Diego Gómez, ha agraït al president que haja comptat amb Alzira com a destinació d’unes exposicions itinerants que “ens permeten gaudir d’obres icòniques de l’art valencià i ens ajuden a posicionar-nos en el mapa cultural i turístic”. “Aquesta exposició és referencial i marca un abans i després en la història de la cultura d’Alzira”, ha afegit l’alcalde.

Comenta la notícia

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.