El Pla de Seguretat alimentària 2019 contempla 77.860 visites de control a establiments alimentaris i la presa de 8.524 mostres i anàlisis d’aliments
Els programes de control oficial inclosos en el Pla de Seguretat Alimentària per a 2019 contemplen un total de 77.860 visites de control en establiments alimentaris, en les quals es verificarà el compliment de la normativa en matèria de seguretat alimentària, tant a nivell de les condicions d’higiene i d’infraestructures com d’adequació dels seus sistemes d’autocontrol..
Est ha sigut un dels temes abordats en la reunió mantinguda per la Comissió de Seguretat Alimentària, òrgan de coordinació i cooperació en matèria de seguretat alimentària en la Comunitat Valenciana, compost per representants de les conselleries de Sanitat i Salut Pública i d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, de les empreses agroalimentàries, sindicats agraris, cooperatives agroalimentàries, consumidors i ajuntaments.
Aquest òrgan és responsable d’impulsar i coordinar el Pla de Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana i de realitzar un seguiment de la seua execució.
A més d’aquestes visites de control dins del Programa de Vigilància Sistemàtica d’establiments alimentaris, per a 2019 també s’ha planificat la presa de mostres i anàlisis de 8.524 mostres, de les quals mes de 5.000 corresponen al Programa de Vigilància Sanitària d’Aliments, 2.320 mostres al Pla Nacional d’Investigació de Residus, 520 al control de resistències antimicrobianes en bacteris zoonòtics i comensals, i 741 corresponen a altres programes (anisakis, verificació del cocontrol microbiològic de canals d’ungulats i ocells, etc.)
En conjunt aquesta activitat representa aproximadament el 70% de l’activitat total a desenvolupar pels agents de control, corresponent la resta d’actuacions a l’activitat no programada, entre les quals destaca el seguiment de les deficiències que puguen detectar-se.
Pla de Seguretat Alimentària
La Llei 10/2014, de Salut de la Comunitat Valenciana, estableix que el Pla de Seguretat Alimentària ha de fixar els objectius, les actuacions i els programes per a la protecció de la salut en aquest àmbit.
El Pla és l’instrument de planificació en el qual es descriuen els controls oficials que es duran a terme en la Comunitat Valenciana durant 2019 pels diferents departaments competents de la Generalitat, a fi de garantir el compliment de la legislació al llarg de tota la cadena alimentària, des de la producció primària fins als punts de venda al consumidor final. El Pla trasllada a la Comunitat Valenciana els objectius i programes definits en el Pla Nacional de Control Oficial de la Cadena Alimentària 2016-2020.
Avaluació de l’oferta alimentària en màquines expenedores
Dins del ‘Programa d’assegurament de l’autocontrol en la indústria alimentària’, es continuarà amb l’avaluació de guies desenvolupades pels sectors, que faciliten als operadors econòmics la implantació de sistemes d’autocontrol en els seus establiments.
Seguint les tendències europees i nacionals en la Comunitat Valenciana al control dels riscos biològics i químics lligats a la dieta, s’han unit els nutricionals.
La Direcció General de Salut Públicai impulsa diferents programes i activitats tendents a garantir i promoure una alimentació saludable així com la creació d’un marc normatiu, materialitzat en la publicació del Decret 84/2018, de 15 de juny, del Consell, de foment d’una alimentació saludable i sostenible en centres de la Generalitat.
A les actuacions relacionades amb aspectes nutricionals i de sostenibilitat ja iniciades, s’incorpora enguany una campanya per a avaluar l’oferta alimentària a través de màquines expenedores en centres hospitalaris de titularitat de la Generalitat, en compliment del Decret 84/2018.
Programa contra resistències antimicrobianes
Igual que en la resta d’Espanya i Europa, les resistències antimicrobianes en bacteris aïllats en canals d’animals i carns, mostren el greu problema que per a la salut pública suposa l’ús no racional d’antibiòtics en la producció ramadera.
De manera específica, un percentatge rellevant dels ceps aïllats de Salmonel·la, E.coli i Campylobacter presenten multirresistencia als antibiòtics.
En la Comunitat Valenciana, més enllà de la vigilància establida en la Decisió de la Comissió 2013/652/UE, i en sintonia amb el Pla Estratègic Nacional de Resistència als Antibiòtics, s’ha elaborat un programa integral de vigilància i lluita contra les resistències antimicrobianes en la cadena agroalimentària, que inclou accions específiques en l’àmbit de la dispensació, ús racional en ramaderia i vigilància de les resistències dels ceps aïllats en els programes de seguretat alimentària.
L’objectiu del programa és racionalitzar l’ús d’antibiòtics en producció animal fins a aconseguir estàndards dels països europeus més avançats en aquesta matèria.
Campaña per a la reducció de nivells d’acrilamida
El Pla de Seguretat Alimentària del 2019 ha programat una Campanya d’Acrilamida a fi de reduir l’exposició de la població de la Comunitat Valenciana a acrilamida a través del consum d’aliments, atés que el nombre d’establiments afectats per l’aplicació del reglament és molt elevat i la gran majoria són establiments de tipus menor.
Com l’acrilamida està present en una gran varietat d’aliments de consum diari, afecta a tots consumidors, però els més exposats són els xiquets a causa del seu baix pes corporal.
Sobre la base dels nivells actuals d’exposició a través de l’alimentació, els possibles efectes nocius de l’acrilamida sobre el sistema nerviós, el desenvolupament prenatal i postnatal i la reproducció masculina no es van considerar preocupants.
En canvi, els nivells actuals d’exposició a l’acrilamida a través de l’alimentació en tots els grups d’edat són motiu de preocupació respecte als seus efectes cancerígens.
El Reglament (UE) núm. 2158/2017, pel qual s’estableixen les mesures de mitigació i nivells de referència per a reduir la presència d’acrilamida en els aliments, estableix un enfocament de mitigació, com l’aplicació de pràctiques correctes d’higiene i de procediments basats en el APPCC, per a reduir la presència d’acrilamida en aliments amb matèries primeres que continguen els seus precursors.
L’acrilamida és un compost tòxic que es forma en el processament d’una gran varietat d’aliments de consum diari. Atés que els nivells actuals d’exposició a l’acrilamida a través dels aliments, són motiu de preocupació respecte als seus efectes cancerígens, a la Unió Europea es va publicar el Reglament (UE) núm. 2158/2017, que estableix un enfocament de mitigació, mitjançant l’aplicació per part de l’operador econòmic d’una sèrie de mesures, per a reduir la presència d’acrilamida en aliments.
Venda de proximitat
En 2017 es va publicar el Decret 201/2017, pel qual es regula la venda de proximitat de productes primaris i agroalimentaris en la Comunitat Valenciana.
La regulació, respon a la creixent demanda del sector productor agroalimentari valencià a obtindre un reconeixement específic d’aquest tipus de venda, per part de l’administració, que facilita el desenvolupament econòmic, la fixació de la població rural i el manteniment del mitjà de vida tradicional, en enfortir la cohesió social.
D’altra banda, existeix una creixent reivindicació de la societat d’una major transparència en les relacions entre productors i consumidors que busca que els productes siguen segurs, locals i obtinguts sobre la base d’unes pràctiques respectuoses amb el medi ambient.