La major exposició realitzada sobre Vicente Rodes viatja a Tarragona de la mà del Consorci de Museus

La major exposició realitzada sobre Vicente Rodes viatja a Tarragona de la mà del Consorci de Museus

El Consorci de Museus trasllada la mostra ‘Vicente Rodes Àries. L’estudi del natural, de la academa al romanticisme’ al Museu de Valls de Tarragona, després de mostrar-se en el Museu de Belles Arts de Castelló. Aquesta exposició s’inaugura el dissabte 23 de febrer i es podrà veure fins al 28 d’abril.

Se’l coneixia com el “dit miraculós” pel seu habiliteu en el retrat al pastís, Vicente Rodes Àries (Alacant, 1783-Barcelona, 1858) va retratar a la burgesia i a l’aristocràcia valenciana i catalana de començaments del segle XIX.

Acadèmic supernumerari i de mèrit en l’Acadèmia de Belles arts de Sant Carles de València i primer director de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Vicente Rodes és un dels artistes de major qualitat i producció retratística de la primera meitat del segle XIX.

Malgrat la seua prolífica producció no se li ha dedicat cap exposició en més de 90 anys i la seua obra es troba dispersa per diverses col·leccions tant públiques com privades, dins i fora de l’Estat espanyol.

El Museu de Valls obri temporada amb aquesta mostra produïda pel Consorci de Museus i comisariada pels historiadors, Pilar Tébar i Sergio Pascual. L’exposició viatjarà també als Museus de Belles arts d’Alacant i València.

El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, que assistirà el 23 de febrer a la inauguració ha explicat que “amb aquesta exposició completem un capítol de la nostra història recuperant per al públic l’obra de Vicente Rodes.

Gràcies a les investigacions dels comissaris, Sergio Pascual i Pilar Tébar, s’han localitzat uns dibuixos que han permés situar l’inici de la seua producció en una data anterior a la ressenyada fins al moment a més d’exhibir un conjunt d’olis que es trobaven dispersos en diverses col·leccions o mostrar un gran nombre d’obra inèdita, restaurar diverses peces així com contextualitzar el seu treball reconeixent la seua labor dins de l’acadèmia de Sant Jordi, entre altres troballes”, ha afegit.

Pérez Pont ha destacat que “aquesta exposició és fruit de la col·laboració entre els tres museus de Belles arts de Castelló, València, i Alacant promoguda pel Consorci de Museus fa més de dos anys, un projecte que ens ha portat a treballar al costat d’altres museus de l’Estat espanyol afermant la nostra col·laboració amb ara amb el Museu de Valls a més d’institucions que han prestat obra com el Museu Nacional d’Art de Catalunya, la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, o el Museu del Romanticisme”.

La ciutat vallenca va acollir l’última exposició monogràfica organitzada entorn de la figura del pintor alacantí Vicente Rodes Àries (Alacant, 1783-Barcelona, 1858) en 1926, organitzada precisament pel seu nét, Fidel de Moragas.
Segons Pilar Tébar “la relació entre els Moragas i els Rodes es consolida en 1857, quan la filla de Rodes, Júlia Rodes Larroza, contrau matrimoni amb l’hereu de Fidel de Moragas i Dot i Teresa Tavern Núñez-Pastor, el prominent Josep de Moragas Tavern, oncle de Narcís Oller i Josep Ixart, i cosí de Estanislau Figueres qui va ser president de la primera República”.

La comissària ha explicat que “en la preservació del llegat artístic de Rodes es fa necessari enaltir el paper dels Moragas, -saga que estén la seua importància a la resta del territori català des de finals del segle XVIII- que, per a aquesta exposició a Valls, col·laboren amb el préstec de prop de quaranta obres entre dibuixos preparatoris i esbossos en pastís, que han romàs en la família des de la defunció de Vicente Rodes volent contribuir així al record i homenatge d’un dels pintors alacantins més importants de la primera meitat del segle XIX”.

Més enllà dels olis que conserven els Museus de Belles arts de València i Alacant, fins ara el coneixement de l’obra s’havia quedat restringit a les escarides cites en els diccionaris de pintors, o a estudis ja centenaris. La seua obra no s’havia vist més que en contadísimas mostres col·lectives, realitzades a cavall entre els segles XIX i XX. Per aquest motiu un elevat número de les obres que formen part d’aquest projecte són inèdites al públic.

Segons Pilar Tébar “Vicente Rodes és, al costat de José Aparicio, un dels pintors alacantins més importants de la primera meitat del segle XIX” i ha destacat especialment la primera part de la mostra dedicada als seus anys de formació, de la qual no es tenia constància documental fins al moment.

“Va ser el retratista de la burgesia valenciana i catalana. Entre 1824 i 1834 es va fer un nom entre l’alta societat que buscava perpetuar el seu estatus. Dels seus retrats els va captivar la seua vivor, inventiva i espontaneïtat” explica Sergio Pascual qui ha assenyalat que “una gran part de la seua producció està en mans privades o a les cases de subhasta amb un valor molt alt de venda”.

Els comissaris de l’exposició han asseverat que “es tracta de l’exposició més important dedicada a Vicente Rodes, que mostra la qualitat de la seua obra i la seua relació i influència en l’esdevenir històric de la València i la Barcelona de l’època”.

‘Vicente Rodes Àries. L’estudi del natural’

Aquesta exposició, que es podrà veure fins al 28 d’abril, s’organitza per blocs cronològics de les diferents etapes de la vida i obra del pintor, acompanyada per documentació de l’època. La mostra comença amb una primera part relacionada amb els seus inicis a Alacant i València, de formació i joventut, la més desconeguda.

Un segon bloc està dedicat a l’obra del Rodes madur. És en aqueixa fase, quan aconsegueix el reconeixement tant de l’àmbit acadèmic com social. En aquest àmbit s’exhibeixen un conjunt de dibuixos procedents del Museu Nacional d’Art de Catalunya així com diversos olis de la Real Acadèmia de Belles arts de Sant Jordi.

Comenta la notícia

This site uses User Verification plugin to reduce spam. See how your comment data is processed.