Les Arts s’endinsa en el repertori de Martín i Soler amb ‘Il tutore burlato’

Cristóbal Soler dirigeix els artistes del Centre de Perfeccionament i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana en aquest muntatge de Jaume Policarpo

La funció del 20 de novembre s’emetrà en línia en una acció realitzada en col·laboració amb Turisme de la Comunitat Valenciana

 El Palau de les Arts s’endinsa en el repertori del valencià Vicente Martín i Soler amb la seua primera òpera, ‘Il tutore burlato’, que s’estrena aquest divendres 13 de novembre al Teatre Martín i Soler a les 20.00 hores.

Les Arts, segons ha explicat el seu director artístic, Jesús Iglesias Noriega, recupera així aquesta nova producció que va haver de ser posposada la passada temporada per l’esclat de la pandèmia i que es podrà veure ara “en la seua plenitud artística i musical dins de l’aposta del teatre per restituir el patrimoni musical valencià”.

No obstant això, com ha recordat iglesias Noriega, ‘Il tutore burlato’ sí que es va poder representar en la seua versió traduïda al valencià i adaptada als requisits del camió de Les Arts Volant aquest passat estiu amb gran acceptació als barris i places del nostre territori.

Cristóbal Soler assumeix la direcció musical de la partitura, la seua primera òpera a les Arts i el seu tercer treball amb l’Orquestra de la Comunitat Valenciana després de la sarsuela ‘Katiuska’, de Sorozábal, i de l’espectacle d’Ananda Dansa ‘Âtman, el comiat’.

En aquest sentit, el director d’Alcàsser ha reivindicat la importància de l’obra, que va gaudir de tant èxit en el seu moment que es va traduir al castellà per a convertir-se en la sarsuela, ‘La madrileña’. “Es tracta, a més, d’una òpera molt divertida, de gran frescor i energia, que és ideal per a treballar amb joves cantants com els artistes del Centre de Perfeccionament”.

El també valencià Jaume Policarpo ressalta l’esperit de bufa del jove Martín i Soler, que ell retrata amb una estètica inspirada en les targetes postals romàntiques del segle XIX, de colors tènues i pastel.

L’escenografia, que també ha dissenyat ell mateix, és “un personatge més. Conté panells alegres que es mouen per a crear espais distints, que donen peu a l’humor i al joc escènic”. El punt de contrast l’aporta el vestuari de José María Adame, que conjuga colors més intensos i elements actuals, que ressalten amb la il·luminació d’Antonio Castro.

Com principal novetat, Policarpo introdueix l’ús de titelles en escena que, en aquest cas, manegen els mateixos cantants i que tenen com resultat un efecte enriquidor a l’hora de fer arribar la història al públic.

El repartiment d’‘Il tutore burlato’ està format pels artistes del Centre de Perfeccionament Aida Gimeno (Violante), Ezgi Alhuda (Menica), Oleh Lebedyev (il tutore Don Fabrizio) i Omar Lara (Pippo), juntament amb els cantants valencians David Ferri Durà (il cavaliere Don Lelio) i Gonzalo Manglano (Anselmo). Carlos Sanchis, també del Centre de Perfeccionament, els acompanya al piano.

A més de l’estrena d’aquest divendres, ‘Il tutore burlato’ es representarà els dies, 20 i 22 de novembre. Les localitats tenen un preu únic de 35 euros.

Emissió en línia

Les Arts emetrà en línia ‘Il tutore burlato’ des de la seua pàgina web www.lesarts.com, el pròxim 20 de novembre, dia de l’última representació de l’obra.

Es tracta del quart títol que el centre d’arts oferirà en obert dins de la seua programació regular gràcies a la col·laboració amb Turisme de la Comunitat Valenciana, que ha permés en anteriors temporades les retransmissions d’òperes com ‘Lucrezia Borja’, de Donizetti; ‘Le cinesi’, de Gluck; i ‘Il corsaro’, de Verdi.

Il tutore burlato’

‘Il tutore burlato’ és una òpera bufa en tres actes, amb llibret de Filippo Livigni basat en ‘La finta semplice ossia Il Tutore Burlato’ de Pasquale Mililotti.

Jovial i fresca com el paisatge de la campanya romana on ocorre la trama, aquesta comèdia primera de Martín i Soler evoluciona des de la crítica vetlada a les fèrries normes socials establides a mitjan segle XVIII cap a la defensa de la llibertat i l’amor per damunt de la convenció i la conveniència, al mateix temps que exposa amb cordial clarividència el nou posicionament social de la dona en els anys previs a la Revolució Francesa.

L’embolic comença quan el cavaller Don Lelio confessa al seu criat Anselmo el seu amor per Violante, pupil·la del seu amic Fabrizio, qui anhela casar-se amb ella pels seus diners, encara que la jove el menysprea. Don Lelio sol·licita cortejar-la i Fabrizio accedeix de mala gana. Violante presumeix de no creure en l’amor fins que es troba amb Pippo, ric pastor oriünd del seu poble.

Els tres homes, cada un per la seua banda, despleguen una sèrie d’intrigues, zels i enganys per a conquistar la xica. Finalment, sorgeix la flama entre Pippo i Violante, els quals, amb l’ajuda de Menica -la filla del tutor- se les enginyen per a donar una lliçó als altres dos pretendents. Tots es reuneixen al final i canten al triomf de l’amor.–

Deixa el teu comentari