Primícia mundial en l’exposició de la Dra. María Gómez en el MAOVA d´ Ontinyent

Divendres passat dia 6 de novembre, a les 19:30h es van donar cita en el Museu d’Arqueològia d’Ontinyent i la Vall d’Albaida les autoritats municipals representades pel regidor coordinador de l’Àrea de Cultura Alejandro Borrell Bas i Fernando Gandia Poveda regidor de Biblioteca, Publicacions, Museus i Casa de Cultura. Per part de la Germandad del Temple d’Ontinyent van estar el president sortint Josep Antoni Alfonso i Díaz i el president entrant Domingo Tormo Vidal.

Tots ells van rebre a l’artista plàstica especialista en la representació del Sant Calze de la Catedral de València la Dra. María Gómez Rodrigo, a la Dra. Ana Mafé García presidenta de l’Associació Cultural El Camí del Santo Grial i de la Comissió Científica Internacional d’Estudis del Sant Greal i a donya Esther Santillana Reinoso, responsable del Centre Òptic Losan, única empresa valenciana que fins hui dona suport al treball de l’associació amb fons i mitjans.

L’exposició compta amb una part artística creada a propòsit per a la celebració de l’Any Jubilar a Ontinyent per la Dra. María Gómez Rodrigo i una part conceptual nascuda de la tesi de la Dra. Ana Mafé García on exposa part de les principals aportacions de la seua investigació a l’estat de la qüestió del Sant Greal, el Sant Calze. La Dra. María Gómez Rodrigo aragonesa de naixement, valenciana d’adopció, és una artista que ha forjat la seua carrera professional des de l’Acadèmia i el saber. És Llicenciada en Belles arts per la Universitat Politècnica de València i és Doctora en Belles arts per la Universitat de València.

Actualment desenvolupa la seua passió per la pintura a través del seu lloc com a professora titular del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València. També és professora de Postgrau en el Màster de Patrimoni del Departament d’Història de l’Art.

La seua trajectòria com a restauradora ve des de 1995 quan és nomenada Tècnic en Conservació i Restauració del Patrimoni Moble de la Catedral de València. Podem dir que María Gómez en qualitat d’artista i acadèmica és especialista en el color, en la pintura al fresc, en pintura cremada, en la creació de anamorfosis i en restauració de pintura medieval, escultura en fusta i cartapesta.

La seua formació queda avalada per les innombrables publicacions i conferències que ha donat a nivell nacional i internacional. La seua obra representa no sols el pressentiment d’emocions que posseeix la pròpia artista, sinó que a més és reflex d’un saber fer a l’abast de molt poques persones.

Ha creat per a Ontinyent una primícia mundial quant a iconografia cristiana. Des de fa centenars d’anys el tema del Sagrat Sopar o de l’Últim Sopar és interpretat des de la mirada patriarcal que ha caracteritzat la Història de l’Art.

No obstant això, la temàtica tan recurrent i gastada ha donat pas gràcies al talent de la Dra. María Gómez a una nova formació d’un motiu iconogràfic que, des del segle III de la nostra Era, no tornava a ser interpretat.

Es tracta de la figura de “dona que porta un calze”. Dins dels estudis iconològics afavorits pel Dr. Panofsky en el segle passat, es distingeix clarament entre “tema” i “motiu”. El tema que presenta la Dra. María Rodrigo no és nou, per contra, el motiu sí que representa una novetat dins del panorama pictòric quant a la composició i iconografia.

A més, acompanya el seu magnífic llenç amb una al·lusió directa al que significa el Camí del Sant Greal, Ruta del Coneixement, camí de la Pau en clau interior. Ha creat una performance a través de l’escultura i la paraula que retrotrau a l’espectador a un món íntim.

María Gómez Rodrigo es torna única i inimitable mostrant les diferents mirades que ofereix el Sant Calze de la Catedral de València a través de desconstruccions cubistes i surrealistes. Ací l’autora demostra una vegada més el seu domini dels pinzells, de la tècnica i del que és més important, la seua originalitat.

La Dra. Mafé per la seua part relata tot un compendi d’informació inèdita en forma d’imatges perquè qui recepciona l’exposició puga llegir fàcilment el significat de les conclusions més reveladores sobre la història del Sant Greal, el Sant Calze de la Catedral de València. És un xicotet homenatge a l’investigador pare de la iconología, el Dr. Warburg qui pretenia realitzar un atles del coneixement sol a través d’imatges.

En les diferents vitrines es poden observar dues temàtiques ben diferents. Una relacionada directament amb la peça del Sant Greal. La reproducció del Sant Calze elaborada per Orfebres Piró de València capta l’atenció immediatament. Al seu voltant es troba una vertadera col·lecció de xicotetes copes tallades en àgata, cornalina *sardónice, jaspi roig i fins i tot ònix que, bé val la pena veure.

L’altra vitrina presenta innombrables elements relacionats amb la història del Santo Grial. Des d’una reproducció del capitell de Sant Sixt II i Sant Lorenzo de la Catedral de Jaca, passant per una reproducció en ceràmica d’Armènia de Jerusalem de la “Copa d’Elías” hebrea, una reproducció d’un *siclo hebreu on ja figura una copa en el seu revers, xicotetes col·leccions numismàtiques on es reflecteix la figura del Sant Calze, una credencial de pelegrí de l’I Any Jubilar segellada des de Sant Joan de la Penya, publicacions de fa més de cent anys i les més recents, la creu i algunes de les publicacions que realitza la Confraria del Sant Calze de la Catedral de València.

En conjunt es tracta de la primera exposició relacionada amb l’Any Jubilar i que posiciona a Ontinyent com a lloc de peregrinació cultural. Una mostra única que no deixarà indiferent a ningú. No te la perdes.

Deixa el teu comentari